Do czego służą programy do grafiki 3D?
Zacznijmy od podstaw. Programy do edycji grafiki 3D istnieją po to aby umożliwiać nam edycję grafiki 3D. Koniec, dziękuję za uwagę :)
A tak na poważnie to dzięki tego typu aplikacjom możemy tworzyć trójwymiarowe obiekty, które później mogą zostać wykorzystane w grze, aplikacji, renderze czy nawet animacji. Zapytasz pewnie jaki jest najlepszy program do grafiki 3D. Ciężko stwierdzić. Jednym z takich programów jest na przykład Blender, z którego pojawia się sporo filmów na naszym kanale. W większości odcinków albo modelujemy, albo teksturujemy, albo bawimy się animacjami. Blender jest dosyć wszechstronnym programem, który jest w stanie zająć się każdym z aspektów tworzenia obiektu 3D od samego początku do finalnego rezultatu. Jednak nie wszystkie aplikacje poszły w tym samym kierunku. Pojawiło się wiele programów, które skupiają się tylko na jednym, specyficznym zagadnieniu. Więcej o nich w dalszej części tekstu.
Lista programów
Tak jak pisałem wyżej, programy do grafiki 3D są bardzo różne i skupiają się na różnych zagadnieniach. Sprawdźmy jakie aktualnie mamy dostępne możliwości na rynku i którego programu powinniśmy się uczyć aby przydał nam się w przyszłości. No i może w końcu odpowiemy na pytanie dręczące nas od początku tego tekstu. Jaki jest najlepszy program do grafiki 3D?

Blender
Jest to bardzo popularny, a zarazem zupełnie darmowy program pozwalający na modelowanie, teksturowanie, tworzenie proceduralnych materiałów, wykonywanie animacji 3D oraz 2D, a także montaż filmów. Niesamowicie wszechstronna aplikacja tworzona przez Blender Foundation, dzięki której bez większej wiedzy na temat grafiki 3D możesz w łatwy sposób zgłębić tajniki tego świata. Często wybierany jako pierwszy przystanek w większej karierze grafika komputerowego ze względu na jego przystępność, zarówno jeżeli chodzi o układ interfejsu, a także o cenę, która jest równa 0zł na zawsze.

Maya
Drugi najpopularniejszy program na świecie. Przez wiele lat aplikacja Autodesk Maya była na szczycie jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju animacje, oraz modelowanie. Aktualnie powolutku traci na znaczeniu lecz w dalszym ciągu jest bardzo silnym graczem. Program Maya jest wykorzystywany przy wielkich produkcjach na rynku gier komputerowych, ale także ma swój udział w animacjach i pełnometrażowych filmach. Wielu uważa, że jego największą zaletą są duże możliwości w kwestii unwrapowania (rozkładania obiektów na siatkę 2D) oraz animacji postaci.

Houdini
Praktycznie jedyny wybór jeżeli chodzi o proceduralne tworzenie trójwymiarowych obiektów. W świecie Houdini „wszystko jest nodem” i możesz połączyć wszystko ze wszystkim kabelkiem, dzięki czemu jedna wartość może wpływać na wiele elementów twojego obiektu. Technika ta jest bardzo często używana przy tworzeniu modeli do gier komputerowych ale także symulacji do filmów. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że modelując coś raz, możesz później wygenerować nieskończone wariacje swojego obiektu, co może okazać się bardzo przydatne.

Quixel Mixer
Mixer jest prawdopodobnie najlepszym darmowym programem do teksturowania twoich obiektów. Pozwala na import trójwymiarowych modeli, na które później możesz nakładać kolory i materiały, które sam stworzysz lub te z biblioteki Megascans. Oprócz zaawansowanych funkcji takich jak możliwość tworzenia smart materials, czyli “mądrych materiałów”, które automatycznie dopasowują się do twojego obiektu, albo dynamicznego maskowania (zaznaczania części obiektu bazując na czarnobiałych obrazach), posiada również dostęp do niesamowicie wielkiej biblioteki materiałów o nazwie Megascans.

Substance Painter
Mówisz teksturowanie obiektów, myślisz Substance Painter. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy i najbardziej zaawansowany program jeżeli chodzi o tworzenie tekstur i materiałów do gier oraz animacji 3D. Posiada takie możliwości jak malowanie po obiektach w czasie rzeczywistym, nakładanie zaawansowanych materiałów które automatycznie dostosowują się powierzchni twojego obiektu, wypalanie map i wiele, wiele więcej.
To tylko kilka z całej masy programów na które możesz napotkać podczas swojej przygody z grafiką 3D. Oczywiście, jest ich zdecydowanie więcej niż to co znajduje się wyżej, ale to są te główne aplikacje, które na 100% zobaczysz i może będziesz musiał się z nimi zapoznać. Każda z nich odpowiada za nieco inny aspekt grafiki 3D przez co jest wykorzystywana przez nieco inną grupę osób do różnych projektów. Nawet jeżeli jakiś program nie dotyczy tego czym się zajmujesz to zawsze dobrze wiedzieć, że takie coś istnieje i obserwować jego rozwój. Może akurat kiedyś będzie trzeba się przenieść :)
Czy można wybrać najlepszy program do grafiki 3D?
Odpowiedź jest prosta – nie :)
Można jednak dopasować odpowiedni program do twoich potrzeb. Każdy człowiek jest inny. Każdy z nas tworzy nieco inne rzeczy, w nieco innym stylu i używa do tego nieco innych narzędzi. Z tego powodu nie da się stwierdzić który program jest najlepszym ze wszystkich, a który najgorszym. Wiedząc co chcesz robić i czego potrzebujesz możesz wybrać ten program, który będzie Ci w tym pomagał, a nie przeszkadzał. To jest bardzo ważne w pracy, szczególnie tej zawodowej. Aplikacje z których korzystasz mają tobie odpowiadać i pomagać Ci w codziennych zadaniach.
No dobrze, ale w takim razie jaki program wybrać?
Jeżeli interesujesz się grafiką trójwymiarową i chcesz zacząć swoją przygodę ale nie masz jeszcze żadnego doświadczenia to wybierz program Blender. Przeprowadzi Cię on przez wszystkie aspekty grafiki dzięki czemu będziesz mógł zdecydować czy to jest w ogóle dla ciebie i w jakim zagadnieniu czujesz się najlepiej. Gdy Ci się spodoba i zdecydujesz, że chcesz nauczyć się więcej to nic nie stoi na przeszkodzie aby później zmienić program, albo zostać przy Blenderze. Niezależnie jaką podejmiesz decyzję, możesz być pewien, że nauka nie poszła na marnę.
Jeżeli wiesz, że chcesz iść tylko i wyłącznie w tworzenie materiałów i nakładanie ich na obiekty, a pozostałe aspekty grafiki 3D takie jak modelowanie, czy animacja kompletnie Cię nie obchodzą to zdecydowanie wybierz program Substance Painter. Jest to aplikacja z największą ilością funkcji i posiada całkiem przyjazny interfejs, więc nawet osoba dopiero zaczynająca naukę powinna sobie poradzić. Minus Paintera jest taki, że aby w ogóle go pobrać trzeba zapłacić. A co w przypadku gdy nie masz tyle pieniędzy albo zwyczajnie nie chcesz płacić? W takiej sytuacji bardzo dobrą alternatywą jest Quixel Mixer. Tak, posiada on nieco mniej funkcji, ale w dalszym ciągu można tworzyć na nim niesamowite materiały do trójwymiarowych obiektów, a przez to, że jest mocno zintegrowany z Unreal Engine i Quixel Bridge, dostajesz dostęp do wielkiej biblioteki materiałów, tekstur i modeli również całkowicie za darmo.
Czy odpowiedzieliśmy na pytanie zadane w tytule? Nie do końca ale teraz wiesz czym się kierować podczas podejmowania swojego wyboru, a dzięki temu samemu stwierdzisz jaki jest najlepszy program do grafiki 3D dla ciebie.