Dlaczego?

Zadajesz sobie pytanie czy jak zostać grafikiem, ale czy myślałeś o tym dlaczego chciałbyś nim zostać?
To jest najważniejsze pytanie. Nie tylko jeżeli chodzi o grafikę komputerową ale także o każdą inną rzecz jaką wykonujesz w swoim życiu. Po zadaniu sobie tego pytania możesz stwierdzić czy na pewno chcesz iść w tym kierunku i rozwijać swoje umiejętności. Praca grafika komputerowego na papierze brzmi bardzo fajne. Siedzisz cały dzień przed komputerem/tabletem i rysujesz lub modelujesz różne rzeczy. To jest prawda tylko jak to bywa w większości zawodów, czasami musisz robić rzeczy, których nie lubisz. Tak samo w przypadku grafika komputerowego. Sama grafika rozbita jest na masę specjalności. Są osoby zajmujące się tylko modelowaniem, albo nakładaniem materiałów. Ale są też osoby specjalizujące się w jednej konkretnej czynności i to właśnie ją cały czas wykonują. Za przykład mogą posłużyć wielkie firmy tworzące gry czy filmy. Tam każda osoba odpowiedzialna jest na nieco inny aspekt tworzenia ich dzieła. Zazwyczaj nie ma tak, że grafik zajmuje się wszystkim. Tutaj jest wyznaczony konkretny artysta tylko i wyłącznie do tworzenia oświetlenia. Inny zajmuje się tylko i sadzeniem roślin, a jeszcze inny nie dotyka nic oprócz czesania futra na zwierzętach. Oczywiście to wszystko zależy od tego gdzie taka osoba będzie pracowała. W mniejszych firmach sytuacja wygląda kompletnie inaczej. Tam musisz potrafić wszystko po trochu żeby projekt został ukończony. Czyli może się zdarzyć tak że będziesz zajmować się jednocześnie oświetleniem, modelowaniem, renderowaniem, teksturowaniem, tworzeniem i nakładaniem materiałów, riggowaniem, animowaniem i tak dalej. Dlatego na samym początku trzeba się zastanowić co lubisz robić. Czy bardziej interesuje Cię poznanie wszystkich zagadnień związanych z grafiką czy jednak interesujesz się tylko jedną konkretną rzeczą, a inne Cię nie obchodzą. A co najważniejsze, zastanów się czy grafika powinna zostać twoim hobby z którego czerpiesz radość, czy jednak chcesz przekuć to w zarobek dzięki któremu będziesz utrzymywać się przez przynajmniej kilka lub kilkanaście lat.

daniel lezuch ye2 0Y2JI3Y unsplash scaled

Co trzeba umieć?

W sumie to wszystko i nic. Tak jak pisałem wyżej. To zależy od tego w co celujesz. Jeżeli chcesz stać się wszechstronnym grafikiem, który nie boi się żadnego zadania to bez wątpienia musisz ogarnąć wszystko. To znaczy powinieneś zapoznać się z każdym etapem produkcji obiektów od samego modelowania (a może nawet concept artu) po materiały, aż do ostatecznego renderu i postprocessingu. Może nie brzmi to jak wiele, ale pomyśl o tym że są osoby, które zajmują się tylko i wyłącznie jednym z tych etapów od wielu wielu lat, a ty będziesz musiał poznać to wszystko jednocześnie. Oczywiście nie mówię, że to jest niemożliwe. Jak najbardziej można to zrobić i przyznam się, że sam idę w tym kierunku. Interesuje mnie praktycznie każdy aspekt grafiki (i nie tylko) i dlatego rozwijam się w tym kierunku. Ty też możesz, jak najbardziej. Tylko musisz wiedzieć, że czeka Cię sporo pracy.
Z drugiej strony jednak gdy zamierzasz specjalizować się w jednej konkretnej czynności to musisz zrobić wszystko żeby poznać ją na wylot. Załóżmy że dopiero zaczynasz i bardzo chcesz zostać mistrzem modelowania obiektów w 3D. Nie interesują Cię inne etapy. Istnieje dla ciebie tylko modelowanie. W takim razie teoretycznie zawężasz zakres umiejętności które musisz posiadać bo odpadają takie rzeczy jak teksturowanie, animowanie itd. Tylko szybko może się okazać, że samo modelowanie również ma w sobie wiele różnych technik, które należy poznać aby osiągnąć mistrzostwo. W modelowaniu dobrze by było nauczyć się odpowiedniego dysponowania siatką na obiekcie, poznać system modyfikatorów w Blenderze albo nawet cały system Geometry Nodes dzięki któremu możesz modelować obiekty za pomocą nodów, do tego dochodzi retopologia obiektów, a także sporo technicznej wiedzy odnośnie budowy modeli.
Tak jak widzisz, niby pytanie było proste – „Co trzeba umieć żeby zostać grafikiem?”. Ale jak się okazuje, odpowiedź nie jest taka prosta jak mogło by się wydawać. Wszystko zależy od tego co chcesz robić jako grafik i gdzie widzisz siebie za powiedzmy 5 czy 10 lat. Będziesz pracował w wielkiej firmie tworzące największe hity? Czy może otworzysz własne studio i będzie współpracował z wieloma innymi firmami? Ścieżek jest dużo, a to którą wybierzesz zależy tylko od ciebie :)

studio republic fotKKqWNMQ4 unsplash scaled

Gdzie będziesz pracować i co będziesz robić?

Jako grafik możesz zajmować się masą różnych rzeczy. Na samym początku pojawia się pierwszy wybór. Grafika 2D czy grafika 3D? Później każda z tych kategorii rozgałęzia się na podkategorie, którymi możesz się zajmować. Poniżej wymienię kilka z nich.

Grafikę 3D można podzielić na:

  • Modelowanie
  • Teksturowanie
  • Unwrapowanie
  • Rzeźbienie
  • Tworzenie materiałów
  • Animowanie
  • Riggowanie
  • Oświetlenie itd.

Za to grafikę 2D również możemy podzielić na:

  • Concept art
  • Animację
  • Ręczny rotoskoping
  • Tworzenie logotypów
  • Produkcja czcionek

Tak jak widzisz, ciężko powiedzieć gdzie będziesz pracować gdy zostaniesz grafikiem. Ale to co wiadomo na pewno to jeżeli będziesz dobrym grafikiem to nie będziesz narzekać na brak pracy. Nie ważne czy będziesz zajmować się 3D, czy 2D, czy pójdziesz w jeszcze większą specjalizację. Praktycznie każdy typ grafiki komputerowej jest teraz bardzo gorącym tematem. Wiele osób i firm poszukuje grafika do konkretnych zadań wymaganych w ich firmie. Dlatego może się okazać, że w przyszłości będziesz pracować w wielkiej firmie znanej na cały świat i będziesz odpowiedzialny za jednej z najbardziej rozpoznawanych projektów. Może się też okazać, że to ty założysz firmę i to właśnie ty będziesz współpracować z takimi wielkimi firmami tworząc jakiś projekt. Nic nie stoi też na przeszkodzie aby stać się niezależnym i żyć ze zleceń, których cała masa pojawia się każdego dnia.

firmbee com gcsNOsPEXfs unsplash scaled

Czy to ma przyszłość?

Zawód grafika komputerowego ma przyszłość. I to nie byle jaką przyszłość. Jest to praca kreatywna, którą musza wykonywać pomysłowi ludzie z wyobraźnią. Z tego powodu nie musimy się martwić, że w najbliższej przyszłości zostaniemy zastąpieni przez maszyny. Aktualnie coraz więcej firm potrzebuje osoby, która zna się na grafice do wykonania logotypu, prezentacji produktu czy stworzenia pełnometrażowego filmu. Specjalizacji jest bardzo dużo, miejsca na rynku również, a to dopiero początek. Pomyśl o tym tak, że tyle ile jest firm na świecie to przynajmniej tyle samo potrzeba grafików komputerowych. Każda z nich musi się jakoś przedstawiać, każda z nich musi mieć logo, kolorystykę itd. Bardzo często taka firma będzie zatrudniała więcej niż jednego grafika, czasami nawet po kilkunastu, a to już tworzy bardzo dużo miejsca dla ciebie. Jeżeli będziesz robił to co lubisz i robił to dobrze to bardzo szybko zostaniesz zauważony i nie będziesz mógł narzekać na mnogość okazji do rozwoju. Po odpowiedzeniu sobie na wszystkie powyższe pytania powinieneś już mniej więcej wiedzieć jak zostać grafikiem i czy w ogóle powinieneś nim zostać.

Blender Icon

Weź udział w kursie Blender: Wstęp do świata 3D aby rozpocząć swoją przygodę z realistycznymi projektami 3D