Po co nam programy do tworzenia gier?

To jest całkiem ważne pytanie. Po co w ogóle zastanawiamy się jaki jest najlepszy program do tworzenia gier?
Okazuje się, że doświadczeni programiści potrafią stworzyć swój własny silnik i zrobić na nim swoją własną grę zupełnie od zera. Więc po co kombinować i iść na skróty szukając programu, który zajmie się tym wszystkim za nas?
Może to będzie dla ciebie zaskoczeniem, ale nie każda osoba tworząca gry musi być od razu programistą. Istnieje wiele osób (w tym ja), którzy nie uważają się za programistów, a jednak tworzą interaktywne światy. Jak to więc jest?
W dzisiejszych czasach programy do tworzenia gier są już na tyle przyjazne i łatwe w użytku, że zabierając się za swój pierwszy projekt wcale nie musisz znać zaawansowanych algorytmów, które pozwolą Ci stworzyć własną grę. Teraz jest to dużo łatwiejsze. Dlaczego zapytasz? Głównie ze względu na dostępne silniki do tworzenia gier.

Na rynku znajduje się wiele programów ułatwiających tworzenie gier. Są one o tyle przydatne, że redukują czas na wykonanie danej funkcjonalności praktycznie do zera. Dawno temu dodając obiekt do swojego świata musiałeś wpisać ręcznie jego pozycję nie używając do tego żadnego interfejsu użytkownika. Każda mechanika, która znajdowała się w twojej grze musiała być wykonana w stu procentach przez ciebie. Jednak teraz się to zmieniło. Dzisiaj chcąc dodać obiekt na scenę zwyczajnie do na nią przeciągasz. Gdy chcesz aby twoje drzewa zaczęły uginać się pod wpływem wiatru to dodajesz do ich materiału noda odpowiedzialnego za wiatr. To tylko dwa przykłady na to jak bardzo programy do tworzenia gier ułatwiają nam życie i sprawiają, że staje się to w ogóle możliwe. Oczywiście, aplikacje tego typu dzielą się na te bardziej skomplikowane i te bardziej przystępne dla nowego użytkownika, ale wszystkie (lub zdecydowana większość) dają nam już gotowe schematy na których możemy bazować tworząc swoją własną wizję świata. To niesamowicie ułatwia i przyspiesza pracę nad dowolną grą lub aplikacją, a skoro większość operacji wykonujesz szybciej to masz więcej czasu aby dopracować istniejące już mechaniki lub jeszcze bardziej rozbudować swoją produkcję. Więc jaki program do tworzenia gier powinieneś wybrać?

Program do tworzenia gier – jaki mamy wybór?

Programów pozwalających na tworzenie własnej gry jest cała masa, dlatego niestety nie jestem w stanie wypisać wszystkich. Lista poniżej zawiera tylko te najpopularniejsze aplikacje, które wybiera większość osób planujących lub już tworzących własną grę.

To jest tylko kilka z dziesiątek jak nie setek programów pozwalających na tworzenie gier. Wybrałem tutaj te najbardziej popularne i najbardziej interesujące propozycje, ale oczywiście wiele pominąłem. W przyszłości będzie pojawiało się więcej tego typu artykułów w których przyjrzymy się kolejnym aplikacjom, ale na razie mam nadzieję, że lista wyżej pomoże Ci w podjęciu decyzji o wyborze silnika do twojej przyszłej gry.

Unity

Unity

Aktualnie najpopularniejszy program do tworzenia gier na całym świecie. Jeżeli zastanawiasz się nad stworzeniem własnej gry to na pewno prędzej czy później ktoś poleci ci Unity. Wokół tego silnika powstała bardzo duża społeczność, która już od wielu lat tworzy nam nim gry i aplikacje. Oznacza to tyle, że jeżeli masz jaki problem to na pewno znajdziesz jego rozwiązanie w internecie. Unity pozwala na produkcję gier na praktycznie wszystkie dostępne na rynku platformy takie jak PC, Android, MacOS, czy nawet Nintendo Switch.

Unreal Engine Logo

Unreal Engine

Zyskujący ostatnio bardzo mocno na popularności Unreal Engine jest idealnym wyborem gdy chcesz aby twoja gra lub aplikacja była najładniejsza jak to tylko możliwe. Unreal Engine zdecydowanie przewodzi jeżeli chodzi o prostotę tworzenia zaawansowanych efektów graficznych i generowanie bardzo realistycznej grafiki 3D. Na platformach mobilnych nie jest wykorzystywany tak często jak wspomniane wyżej Unity. On skupia się głównie na mocnych komputerach i konsolach najnowszej generacji.

Godot

Godot

Również bardzo mocno zyskujący na popularności program pozwalający na tworzenie własnych gier. W przeciwieństwie do Unreal Engine, Godot skupia się w pierwszej kolejności na grach i aplikacjach w 2D, co nie znaczy, że nie potrafi generować pięknej grafiki 3D. Największą siłą Godota jest jego oddana społeczność i fakt, że jest on Open Source-owy. Oznacza to tyle, że każda osoba ma dostęp do jego kodu źródłowego i może ulepszać silnik tak jak jej się podoba, bez żadnych ograniczeń.

Unigine

Unigine

Silnik do tworzenia gier na którym nie powstała praktycznie żadna gra? Tak to możliwe. Unigine zaczynał swoje życie jako program do profesjonalnej i interaktywnej wizualizacji. Jest on rozbudowywany już od wielu lat, lecz dopiero niedawno został udostępniony szerszej publiczności do tworzenia gier komputerowych. Mimo, że jego przygoda z grami jest dosyć krótka, to narzędzia, które się w nim znajdują dają bardzo duże możliwości jeżeli chodzi o kreowanie własnych światów i zaawansowanych mechanik do twojej gry.

O3DE

O3DE

O3DE jest bardzo ciekawym przypadkiem. Rozpoczął on swoje życie jako CryEngine, lecz później firma Amazon wykupiła do niego prawa. Wtedy został nazwany Lumberyard i tak był rozwijany przez kilka kolejnych lat. Powstało na nim kilka większych i mniejszych produkcji, ale nie sprostał oczekiwaniom, więc Amazon stwierdził, że przyda mu się kompletna rewolucja. Tak właśnie powstał O3DE. Świeży silnik do tworzenia gier o otwartym źródle i wielkich aspiracjach. O jego jakości może świadczyć to, że najnowsza (a zarazem bardzo popularna) gra od Amazon Games o nawie New World powstała właśnie z jego użyciem.

Czy można wybrać najlepszy?

Podobnie jak w przypadku wyboru najlepszego programu do grafiki 3D – odpowiedź brzmi nie :)
ALE
Istnieje możliwość, żeby wybrać najlepszy program dla ciebie i dla twoich potrzeb. Zastanawiając się nad tym co umiesz, kim jesteś, co potrzebujesz i co chcesz stworzyć, możemy określić, który z programów powinieneś wybrać (a przynajmniej wypróbować)
Bardzo uogólniając można powiedzieć, że:
Jeżeli tworzysz grę 2D na komputery lub platformy mobilne – wybierz Unity lub Godot
Jeżeli celujesz w grafikę na poziomie największych hitów – wybierz Unreal Engine
Jeżeli lubisz eksperymentować i tworzyć coś jako pierwszy – wypróbuj O3DE lub Unigine
Wszystkie te opcje są bardzo ciekawymi i interesującymi propozycjami, a moja „klasyfikacja” jest bardzo ogólna. Może Ci ona pomóc w dokonaniu wyboru ale pamiętaj żeby samemu przemyśleć sprawę i podjąć swoją własną decyzję.
Uważam, że najlepszym sposobem na wybranie konkretnego silnika do twojego projektu jest przetestowanie dostępnych rozwiązań. Wiem, że jest ich sporo ale dzięki tej liście wyżej możemy zawęzić poszukiwania tylko do kilku programów. Program do tworzenia gier przede wszystkim ma pomagać tobie, więc nie jest ważne to co mówią inni. Jeżeli dobrze Ci się w nim pracuje to znaczy, że to właśnie on jest najlepszym wyborem w twoim przypadku.

Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu dalej nie jesteś pewien, który silnik będzie najlepszy dla ciebie i dla twojej gry to zapraszam Cię na naszego Discorda. Zebraliśmy tam sporą społeczność, która na pewno pomoże Ci podjąć tą jakże ważną decyzję :)

Unreal Engine Logo

Weź udział w kursie Unreal Engine 5: Kompleksowe wprowadzenie aby rozpocząć swoją przygodę z interaktywnymi projektami 3D