Po co robić grę?
Wiele osób chce stworzyć własną grę bo samemu gra w wiele ciekawych tytułów, ale czy zadawałeś sobie najważniejsze pytania przed rozpoczęciem pracy? Jak stworzyć grę? Po co robić własną grę? Ile to potrwa? Czy mam wymagane umiejętności?
To są bardzo mądre pytania, które trzeba sobie zadać na samym początku naszej przygody. Z jakiego powodu ludzie stwierdzają, że chcą robić gry? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć samemu, ale są różne powody tego typu decyzji. Niektórzy traktują to jako hobby, a stworzenie gry sprawia im satysfakcję, która ich napędza do działania. Inni podchodzą do tego bardzo biznesowo i już od samego początku widzą w tym duży biznes i potencjalne wielkie zarobki, gdy ich gra stanie się hitem sprzedaży. Są też ludzie, którzy chcą się nauczyć tworzenia gier aby w przyszłości pracować jako programiści w większych zespołach. Tak jak widzisz, powody są różne, a cel zazwyczaj ten sam – stworzyć pełną, działającą grę od początku do końca.
Brzmi fajnie i przyjemnie, ale czy na pewno takie jest? W dalszej części tekstu poznasz więcej szczegółów na ten temat.
Czy tworzenie gier jest trudne?
I tak i nie. Zależy jak na to patrzeć.
Gdy zabierasz się za tworzenie gry w pojedynkę to może okazać się trudniejsze niż myślisz. No bo jaki problem co nie? W internecie jest masa poradników pokazujących jak zrobić skakanie, jak zrobić strzelanie, a nawet jak zrobić bardziej zaawansowane mechaniki typu latanie statkiem kosmicznym czy generowanie lochów. Patrząc na to z tej perspektywy wszystko jest w porządku i powstanie naszej gry jest tylko kwestią czasu bo wystarczy że zrobimy dokładnie to samo co na tych poradnikach w internecie. Okazuje się, że jest to jeden z częstszych problemów początkujących twórców gier. W praktyce wychodzi, że każda gra jest nieco inna, każda gra wymaga dogłębnego zrozumienia tematu i wybrania odpowiedniego podejścia i techniki dopasowanej konkretnie do niej. Brzmi skomplikowanie? I właśnie takie jest.
Popatrz na to z innej strony. Mamy na przykład mechanikę rzucania granatem. Niby rzut to rzut i można go dodać do każdej gry tak samo. No właśnie nie. Zauważ że inaczej rzuca się granatami w grze z pierwszej osoby, a inaczej w strategii z kamerą z góry, a idzie to nawet głębiej. Wyobraź sobie, że robisz strzelankę, a twój kolega tworzy grę o skradaniu. W obu tych grach możesz rzucać granatami ale cały system nie tylko wygląda nieco inaczej, ale też mają na niego wpływ inne mechaniki tej gry. W strzelance gracz biegnie i jeżeli ma w ekwipunku granat to wciska przycisk „G” i postać wyrzuca go przed siebie. Natomiast w skradance całkiem możliwe, że nie masz jako takiego ekwipunku z którego możesz wyjąć ten granat. Czyli gracz podnosi go z ziemi i cały czas trzyma w rękach, dopiero gdy przytrzyma lewy przycisk myszy to zaczyna celować i przy puszczeniu rzuca. Gdy ten granat spadnie to nie tylko wybucha ale także generuje dźwięk, który alarmuje wrogów w pobliżu.
Jak widzisz, system jest niby ten sam, a tak na prawdę okazuje się, że to są dwie zupełnie inne rzeczy. Często spotkasz się z przypadkiem gdy jedna mechanika będzie wpływała na pozostałe i będzie od nich zależała. To czyni tworzenie gier komputerowych sporym wyzwaniem, szczególnie dla jednej osoby.
Jaki jest najlepszy program do tworzenia gier?
To zagadnienie również poruszaliśmy na tej stronie. W skrócie można powiedzieć, że nie da się określić tego który jest najlepszy na świecie, ale za to można stwierdzić, który jest najlepszym wyborem dla ciebie w obecnej sytuacji. Najpopularniejszymi programami są Unity i Unreal Engine, więc prawdopodobnie będziesz wybierał właśnie z tych dwóch. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby podjąć nieco bardziej niestandardową decyzję wybierając jeden z wielu programów opisanych tutaj.
Co musisz umieć?
Całkiem możliwe, że nigdy o tym nie myślałeś, ale produkcja każdej gry przebiega zazwyczaj w kilku etapach i każdy z nich jest bardzo ważny. Tylko dzięki temu można się upewnić, że cała gra będzie grywalna i dostarczy wiele godzin dobrej zabawy. Tymi etapami są:
- Pomysł na grę
- Dokumentacja (wiem brzmi to strasznie nudno ale w sumie nie jest takie straszne)
- Vertical Slice (Taka wersja alpha albo nawet jeszcze nieco wcześniej)
- Więcej funkcji i zawartości
- Naprawa błędów
- Publikacja
To są takie ogólne kroki, których trzyma się większość gier. Czasami przychodzą one w różnej kolejności, więc nie musisz się tego bardzo ściśle trzymać. Daje nam to taki ogólny zarys na to co powinniśmy zrobić i kiedy się tym zająć, a na dodatek niektóre z tych etapów wymagają nieco innych umiejętności. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Co trzeba umieć aby zrobić własną grę?”. Tam dowiesz się jak stworzyć własną grę zupełnie od podstaw.
Jak opublikować swoją grę?
Po raz kolejny opcji jest wiele, a wybór należy tylko do ciebie. Przed podjęciem tej decyzji trzeba się zastanowić jaką grę stworzyłeś, do kogo powinna dotrzeć i czy jest już skończona, czy jednak jeszcze będziesz nad nią pracował.
Uprośćmy to do krótkiej odpowiedzi.
Jeżeli skończyłeś grę i wiesz, że jest bardzo dobra to nic nie stoi na przeszkodzie aby rozpocząć podbijanie najpopularniejszego sklepu z grami na komputery jakim jest Steam. Aby wrzucić tam swoją grę będziesz musiał wypełnić trochę papierów i wpłacić 100$. Wtedy gdy twoja gra przejdzie przez testy Steama, zostanie dopuszczona do sprzedaży, a ty będziesz mógł się zrelaksować i tylko liczyć pieniądze w dzień premiery (albo panikować, że gracze odkryli błędy, o których nie miałeś zielonego pojęcia ale to już inna historia…)
Jeżeli tworzysz grę na komputer ale nie masz większego budżetu na marketing i sam jeszcze nie jesteś pewien czy to w ogóle dobry pomysł to bardzo dobrym posunięciem będzie opublikowanie twojej gry na Itch.io. Jest to idealne miejsce na start, zapoznanie się z procesem publikowania gry większej ilości osób i co chyba najważniejsze, zebrania opinii graczy na temat twojej gry. Dzięki temu będziesz wiedział co im się nie spodobało i co należy poprawić, ale także to co wyszło idealnie i z czego możesz być dumny.
Jeżeli natomiast udało Ci się wykonać grę na telefon to w tym wypadku nie masz większego wyboru. Jeżeli jest to gra na system Android to czas zaprzyjaźnić się z Google Play, a jeżeli działa ona tylko na telefonach marki Apple to jedynym wyborem jest App Store.
Tak czy inaczej przed publikacją swojej gry warto jest zainwestować swój własny czas lub nawet pieniądze w marketing, aby powiedzieć ludziom, że taka gra w ogóle istnieje i że mogą już się ekscytować niecierpliwie odliczając dni do premiery. Przydadzą się do tego wszelkiego rodzaju materiały graficzne takie jak trailer gry, krótkie filmiki promujące ją w serwisach społecznościowych, a może nawet inwestycja w reklamy. To jak zwykle zależy od twojego budżetu, ale nie ma co się łamać, nawet gdy jest on równy zero. Konto na portalach społecznościowych może założyć dosłownie każdy, a jak się okazuje, jest to jedna z najlepszych dróg do zebrania całkiem pokaźnej liczby osób zainteresowanych twoją produkcją.