Początki

Jeżeli tu jesteś to pewnie myślisz lub myślałeś o stworzeniu własnej gry. Wiem jak to jest. Człowiek bardzo się ekscytuje tym co zrobi, ma już plany na wszystkie mechaniki, grafikę, muzykę itd. Wtedy zabierasz się do pracy i… za jakiś czas stwierdzasz, że może jednak nie będziesz tworzył tej gry. Sam przechodziłem przez te etapy i to nie jeden raz, więc wiem jak to jest. W pewnym momencie nadchodzi taki moment gdy motywacja zwyczajnie znika. Czasem dzieje się tak ze względu na problemy jakie napotkałeś podczas produkcji gry, czasem dopiero po jakimś czasie stwierdzasz, że ta gra nie ma większego sensu, a czasem dochodzisz do ściany i zwyczajnie nie możesz pchnąć projektu dalej. Tutaj nasuwa się pytanie. Co trzeba umieć żeby zrobić grę i unikać takich sytuacji?

Planowanie

Tworzenie gier to skomplikowany i złożony proces, na który składa się wiele czynników. Zaczynając swój projekt będąc w zespole, możesz rozdzielić te obowiązki na kilka osób co teoretycznie powinno przyspieszyć prace nad grą. Jednak nie zawsze tak się dzieję, ale to tym za chwilę.
Na samym początku pracy nad grą najważniejszą umiejętnością wcale nie są zdolności programistyczne albo graficzne. Może się to wydawać trochę nieoczywiste ale pierwszy krok wykonuje osoba wymyślająca rozgrywkę i planująca wszystkie mechaniki i zasady. Jeżeli tworzysz grę samodzielnie to ty jesteś tą osobą, a także wszystkimi kolejnymi potrzebnymi przy pracach nad grą. To że masz pomyśl nie znaczy, że możesz już przeskakiwać do jej tworzenia. Na samym początku przyda się umiejętność planowania działań i jeżeli jesteś w zespole, zarządzania działaniami innych. Czyli odpal wtedy notatnik, Dokumenty Google albo Trello i zanotuj wszystkie najważniejsze elementy, które powinna mieć twoja gra. Każdemu z tych elementów przypisz termin do kiedy powinien być gotowy, odpowiednią osobę do jego wykonania i możemy przechodzić dalej :)

kelly sikkema v9FQR4tbIq8 unsplash

Programowanie

Drugą bardzo ważną umiejętności przy produkcji gry jest umiejętność… programowania. Tak, zgadłeś. Bez tego twoja szansa na stworzenie wymarzonej gry jest znacznie mniejsza. Tylko weź pod uwagę, że nie chodzi tu konkretnie o programowanie w kodzie C# lub C++. Myśląc o programowaniu myśl o tworzeniu logiki, funkcji i zależności między obiektami i postaciami w twojej grze. Jeżeli umiesz programować w jednym z języków obsługiwanym przez silnik na którym powstaje twoja gra to super! A jeżeli nie to masz dwie opcje. Albo rozpoczynasz naukę programowania poprzez zaznajomienie się z jednym z języków, albo możesz pójść w nieco innym kierunku i wskoczyć do programowania wizualnego.

MultiGate Network

 

To już jest twój wybór w czym się będziesz lepiej czuć. Programista na pewno od razu skieruje się do czystego kodu, a grafik albo designer raczej spróbuje swoich sił w programowaniu wizualnym. Obojętnie co wybierzesz, pamiętaj, że to dalej jest programowanie i w każdym z tych sposobów będziesz przechodzić przez dokładnie ten sam (lub bardzo podobny) proces myślowy. Czekają Cię te same problemy do rozwiązania i mechaniki do stworzenia. Tylko „interfejs” przez który to robisz będzie nieco inny.

Grafika

Dalej przechodzimy do umiejętności graficznych.
Jak pewnie dobrze wiesz, praktycznie każda gra musi mieć jakąś grafikę. Nie ważne czy jest to grafika 3D czy 2D, lowpoly czy pełen realizm. Każda gra posiada swój styl graficzny, którego trzyma się przez całą rozgrywkę i aby go stworzyć potrzebujesz właśnie umiejętności graficznych. Oczywiście nie musisz być od razu niesamowitym artystą, który maluje na płótnie, rzeźbi w kamieniu, a w wolnych chwilach tworzy postacie do największych hitów na świecie. Możesz nawet nie mieć tych umiejętności kompletnie i nauczyć się ich w trakcie prac nad grą. Ważne jest to, żeby wybrać styl graficzny w którym czujesz się w miarę komfortowo i skrupulatnie go realizować. Jesteś lepszy w pixelart? Wybierz ten styl! Dobrze się czujesz w tworzeniu stylizowanych postaci? Postaw na to! Nie umiesz nic w tym zakresie i chcesz się poddać? Nie ma mowy! Przetestuj wtedy grafikę lowpoly jeżeli chcesz iść w 3D, albo właśnie pixelart jeżeli bardziej interesuje Cię grafika 2D. Możliwości jest naprawdę wiele i to ty musisz zdecydować co chcesz osiągnąć.

heramb kamble bqUwVbvNe98 unsplash

Muzyka

Kolejnym niesamowicie ważnym elementem składającym się na dobrą grę jest muzyka.
Wyobrażasz sobie swoją ulubioną grę bez kompletnie żadnej muzyki i dźwięków? Może być ciężko co nie? Muzyka w grach buduje klimat, dodaje emocji, a nawet kieruje graczem i podpowiada mu co może się zaraz wydarzyć. Dobra gra musi mieć muzykę i dźwięki, ale to jak je uzyskasz zależy już od ciebie. Oczywiście tak jak na wszystko, na to też jest kilka sposobów. Pierwszy – najbardziej logiczny to stworzenie tej muzyki oraz dźwięków samemu. Do tego trzeba mieć sprzęt i umiejętności, które pozwolą na nagranie dźwięków i późniejszą ich obróbkę w odpowiednich programach takich jak Audacity czy Adobe Audition. Niewątpliwie jest to trudne zadanie dla osoby nie znającej się na rzeczy ale gdy uda się to zrobić w dobrej jakości to twoja gra zdecydowanie zyska na unikalności i będziesz mógł wprowadzić swojego gracza w dokładnie taki nastrój jaki zaplanowałeś. Jestem świadom, że nie każdy ma dar muzyczny, więc są jeszcze inne opcje. Jedną z nich jest skorzystanie z darmowych narzędzi dostępnych w internecie, które pozwalają nam na generowanie dźwięków w bardzo szybko i prosty sposób. Bardzo dobrym przykładem tego typu programu jest aplikacja o nazwie Strofe. Pozwala ona wygenerować podkład muzyczny bazując na informacjach jakie jej podasz. W ten sposób możesz uzyskać „soundtrack” do swojej gry bez umiejętności komponowania muzyki. Jest jednak jeszcze jeden sposób… dla niektórych może dość oczywisty, ale jeszcze o nim nie wspomniałem. Otóż jeżeli podchodzisz do swojej gry jak do inwestycji i jesteś w stanie poświęcić trochę własnych pieniędzy, żeby podnieść jej jakość to zawsze jest możliwość kupienia muzyki na jednej z wielu platform do tego przeznaczonych. Wiele dźwięków możesz znaleźć na Unity AssetStore jeżeli robisz grę w oparciu o ten silnik. Oczywiście nie jesteś zmuszony kupować muzyki. Ewentualnie jest możliwość pobrania darmowej muzyki tylko tutaj musisz bardzo uważać. Zwracaj uwagę na licencję takie utworu. To że jest dostępny do pobrania w internecie wcale nie znaczy, że możesz go używać w swojej komercyjnej grze!

soundtrap 7pAguituFGo unsplash

Testy

W każdej grze prędzej czy później przyjdzie czas na testy. Trzeba spokojnie i dogłębnie przetestować wszystkie mechaniki w twojej grze, zapisując każdy problem jaki się pojawi wraz z instrukcją jego odtworzenia żeby programista miał łatwiejsze zadanie w dojściu do źródła problemu. Jednak testowanie samych mechanik to za mało. Każdy tester musi myśleć nieszablonowo i próbować wszystkich możliwych sposobów na to, żeby zepsuć grę. Czasami są one nieoczywiste, jest nawet szansa, że jakieś mechaniki będą się lekko zazębiać i przez to wpływać jedna na drugą, nawet jeżeli nie było to zamierzone. W ten właśnie w sposób powstają nieoczekiwane błędy w miejscach w których wszyscy byli przekonani, że wszystko jest w porządku.
Proces testowania najlepiej zacząć od razu gry pojawią się pierwsze mechaniki w twojej grze. Żeby później nie powstała bardzo długa lista systemów do sprawdzenia bo możesz się w tym pogubić.

jeshoots com 2vD8lIhdnw unsplash

Marketing

No dobrze. Przeszliśmy już przez cały proces tworzenia naszej gry. Mamy już grę z działającą mechaniką, piękną grafiką i świetnym dźwiękiem, więc teraz będzie z górki co nie? Teraz to dopiero zaczną się schody.
Marketing jest dosyć szerokim określeniem, które składa się z kilku umiejętności, które musisz opanować.
Na pewno bardzo ważnym elementem całej układanki jest to jak „sprzedasz” swoją grę. Jak pewnie dobrze wiesz, nie wystarczy wrzucić gry na Steama, powiedzieć, że już wszystko ogarnięte i czekać na miliony przychodów z gry. Najpierw trzeba zainteresować ludzi swoim produktem reklamując go na różnego rodzaju stronach, forach czy grupach. Bardzo istotą rzeczą jest to na jakiej grupie osób się skupisz przy tworzeniu takiej reklamy. Wyobraź sobie osobę, która jest zainteresowana twoją grą i postaraj się przewidzieć jakie miejsca odwiedza i czym się interesuje. Wtedy łatwiej będzie ukierunkować twoją reklamę tak aby miała ona jak najlepszy wpływ na zainteresowanie twoją produkcja jak najmniejszym kosztem.

Czyli podsumowując temat marketingu. Dobrze jest umieć przynajmniej język angielski (i w naszym przypadku polski) aby stworzyć stronę twojej gry na platformie Steam, Itch.io albo dowolnej innej na której sprzedajesz swoją grę. Tutaj również przydadzą się zdolności graficzne aby ładnie tą grę zaprezentować, porobić ładne logotypy, banery itd. Znajomości również grają tutaj dużą rolę. Dobrze jest pokazać tę grę osobom, które mogą ją przestawić jeszcze szerszej publiczności. Mówię tutaj głównie o YouTuberach, którzy zajmują się nagrywaniem gier. Jeden taki film popularnego YouTubera może zdziałać prawdziwe cuda, ale najpierw trzeba albo go znać albo umiejętnie do niego zagadać :)

alexander shatov mr4JG4SYOF8 unsplash
Unreal Engine Logo

Weź udział w kursie Unreal Engine 5: Kompleksowe wprowadzenie aby rozpocząć swoją przygodę z interaktywnymi projektami 3D